• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору

22 лютого 2018

Про порушення державної дисципліни цін

у сфері житлово-комунальних послуг

 Через постійне  підвищенням тарифів на житлово-комунальні послуги питання економічної обґрунтованості нарахування населенню плати за житлово-комунальні послуги завжди є надзвичайно актуальним.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками (виконавцями) і споживачами, а також їхні права та обов'язки визначаються Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

 Відповідно до статей 10 та 11 Закону України «Про ціни і ціноутворення» суб’єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують вільні та державні регульовані ціни.

Тарифи на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до Закону України«Про житлово-комунальні послуги» тарифи є регульованими. У такому разі тарифи встановлюються уповноваженими Законом державними органами або органами місцевого самоврядування.

На території Запорізької області державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін суб’єктами господарювання у різних сферах господарської діяльності здійснюється сектором контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.

У сфері  житлово-комунальних послуг державний контроль за тарифами запроваджено для суб’єктів господарювання, які надають (виробляють) послуги з теплопостачання, газопостачання, холодного водопостачання та водовідведення, постачання гарячої води, опалення, вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку (ст.32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).    У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством. Розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, рівня облаштування та благоустрою. У разі зміни тарифів на житлово-комунальні послуги виконавець(виробник) не менше ніж за 15 днів до введення їх у дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів.

Державні регульовані тарифи на житлово-комунальні послуги повинні бути економічно обґрунтованими, а саме забезпечувати відповідність рівня тарифів на послуги розміру економічно обґрунтованих витрат  на їх  виробництво (ст.30 Закону України «Про житлово-комунальні послуги).

Державний контроль  у сфері ціноутворення, в тому числі у сфері житлово-комунальних послуг,  здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, що застосовують державні регульовані ціни.

На сьогодні Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» до 31 грудня 2018 року  продовжено  мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Повноваження  щодо  визначення переліку контролюючих органів, на які не буде поширюватися мораторій,  надано Кабінету Міністрів України (ст.6 вищезгаданого Закону).  Станом  на 21.02.2018  цей перелік ще не визначено.

Крім того, вищезазначеним Законом також передбачено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Однією з підстав  для здійснення такого позапланового заходу державного нагляду (контролю) є обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав. Такий позаплановий захід проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

На адресу Головного управління  надходять численні звернення споживачів щодо перевірки  правильності нарахуванням їм плати за різні житлово-комунальні послуги, за якими фахівцями сектору контролю за регульованими цінами Головного управління здійснюються позапланові заходи державного нагляду (контролю).

 Основні  види  виявлених порушень при здійсненні таких заходів:

- справляння плати з населення за тарифами, що перевищують встановлені відповідними уповноваженими органами;

- включення в структуру   регульованих   тарифів   не передбачених законодавством витрат або  витрат  понад  установлені  розміри;

- застосування вільних тарифів  на  послуги    за   умови   запровадження  для  них  режиму  державного регулювання;

- застосування тарифів на послуги з рентабельністю,  рівень якої перевищує встановлений відповідно  до законодавства граничний;

- застосування тарифів   з   порушенням   запровадженого порядку обов'язкового декларування їх зміни;

- завищення або заниження розміру  передбачених  законодавством податків та обов'язкових зборів,  що включаються в структуру тарифу, або їх невключення в структуру тарифу, що регулюється;

- включення у вартість  послуг,  тарифи  на які регулюються,  фактично не виконаних або виконаних не в повному  обсязі послуг;

- відсутність проведення перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги (надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення) в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості.

Відповідно до ст.20 Закону України «Про ціни та ціноутворення» за результатами перевірок за  порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування  державних регульованих цін до суб’єктів господарювання–порушників, які на постійній основі надають житлово-комунальні послуги, застосовуються адміністративно-господарські санкції - штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки, який зараховується до державного бюджету. Крім того, сума необґрунтованої виручки, одержаної суб’єктами господарювання, повертається споживачам. Також суб’єктам господарювання надаються обов’язкові до виконання приписи про усунення порушень державної дисципліни цін..

Шановні мешканці м.Запоріжжя та Запорізької обл., у  разі виникнення сумнівів щодо правильності застосування тарифів суб’єктами господарювання у сфері житлово-комунальних послуг закликаємо вас повідомляти Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області про факти порушення ваших прав при  наданні  житлово-комунальних послуг. Для цього рекомендуємо вам звертатися  на адресу Головного управління в порядку, передбаченому Законом України «Про звернення громадян». У зверненні необхідно вказувати повне найменування, організаційно-правову форму (ФОП, ТОВ, ПП тощо) та адресу суб’єкта господарювання, факт  порушення ним державних регульованих цін та тарифів, а також додавати до звернення копії підтверджуючих розрахункових  документів (чеків, рахунків тощо).

  У разі отримання всієї необхідної інформації Головним управлінням Держпродспоживслужби у Запорізькій обл. буде вжито вичерпних заходів з метою запобігання можливих порушень вимог законодавства при нарахуванні населенню плати за житлово-комунальні послуги.

 


ВІДЕОСЮЖЕТИ