28 липня 2020
Таку суму було повернуто громадянам за придбані неякісні товари та послуги протягом 1 півріччя поточного року за результатами розгляду звернень спеціалістами Держпродспоживслужби.
Найбільше коштів, а саме 82,0 тис. грн. було повернуто споживачам за дефектну побутову техніку. Понад 38.0 тис грн. повернули громадянам за неякісні житлово-комунальні послуги та послуги пошти. Також підприємці повернули споживачам 24,0 тис. грн. за одяг і взуття та 30,0 тис. за інші товари та послуги, які мали певні недоліки.
Слід зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Тобто підставою для задоволення вимоги про обмін (заміна) товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), є наявність в цьому товарі істотних недоліків. П. 12 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» на дане визначення поняттю «істотний недолік», згідно якого істотний недолік - недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
У разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», покупець має право звернутися до продавця з письмовим зверненням, щодо організації проведення експертизи для визначення причини втрати якості продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Консультацію щодо захисту своїх прав ви можете отримати у Головному управлінні Держпродспоживслужби в Запорізькій області: м.Запоріжжя, вул. Гоголя, 105 а, - (061) 228-04-53.