• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору

17 листопада 2023

Комунікації з бізнесом - дієвий механізм захисту прав споживачів

  • Головне управлінняДержпродспоживслужбив Запорізькій області

  • Головне управлінняДержпродспоживслужбив Запорізькій області

Необхідність дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів під час реалізації дитячих іграшок обговорили на засіданні «круглого столу» спеціалісти  Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області та  представники мереж супермаркетів.   

Під час зустрічі фахівці Держпродспоживслужби звернули увагу на вимоги  Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 №151 (далі по тексту -Технічний регламент), згідно якого   розповсюджувачі, перед введенням в обіг іграшок, зобов’язані перевірити:

  • наявність на іграшці знака відповідності технічним регламентам;
  • необхідних документів, інструкцій з експлуатації та інформації щодо безпечності, що складені згідно з вимогами закону про порядок застосування мов;
  • виконання виробником та імпортером відповідних вимог, визначених вказаним  Технічним регламентом.

Зокрема, згідно Технічного регламенту виробники забезпечують, щоб на іграшках, які вони ввели в обіг, було нанесено позначення типу, номера партії, серійного номера чи моделі або іншого елемента, що дає змогу їх ідентифікувати, а у разі, коли розмір або характер іграшки не дає змоги виконати нанесення відповідного позначення, необхідна інформація зазначається на її пакуванні або в документі, що супроводжує таку іграшку.

Виробники вказують на іграшці своє найменування, зареєстроване комерційне найменування чи зареєстровану торговельну марку (знак для товарів і послуг) та контактну поштову адресу, а у разі, коли це не є можливим, - на її пакуванні або в документі, що супроводжує іграшку.

Виробник повинен наносити чітко видимі, розбірливі, зрозумілі та точні попередження на іграшку, прикріплений до неї ярлик (етикетку) або пакування та у разі потреби зазначати попередження в інструкціях з експлуатації, які супроводжують іграшку. Маленькі іграшки, які продаються без упаковки, повинні мати відповідні попередження, прикріплені до них.

Попередженням повинні передувати слова “Увага” або “Попередження”.

(Попередження, які впливають на рішення щодо придбання іграшки, зокрема ті, що визначають мінімальний та максимальний вік користувачів, та інші попередження, наведені в  додатку 5 Технічного регламенту безпечності іграшок).

Якщо розповсюджувач вважає або має підстави вважати, що іграшка не відповідає суттєвим вимогам, визначеним у  Технічному регламенті, він не надає таку іграшку на ринку України до приведення її у відповідність з такими вимогами. Крім того, якщо зазначена іграшка становить ризик, розповсюджувач повідомляє про це виробнику або імпортеру, а також відповідному органу державного ринкового нагляду.

Відповідно до ст. 15 Закону України “Про захист прав споживачів” під час  реалізації іграшок продавці мають надавати споживачам необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару.  

Окремо приділили увагу обміну товару. Так, згідно ст. 9 Закону України “Про захист прав споживачів”, споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. У разі неможливості обміну, споживач має право на розірвання договору та повернення вартості товару. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Відповідно до ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.             

Водночас, було зазначено, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 № 172 такі товари належної якості, як: м’які дитячі іграшки та гумові надувні дитячі іграшки - не підлягають обміну (поверненню).

Окремо було наголошено, що згідно з п.17-1 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів від 15.06.2006 №833 забороняється продаж товарів, зокрема іграшок, які імітують продовольчі товари (мають їх форму, запах, колір, вигляд, оформлення, маркування, об’єм або розмір) і ставлять під загрозу безпеку або здоров’я споживачів, зокрема дітей, які можуть сплутати їх з продовольчими товарами, покласти до рота, смоктати або їсти, що може призвести до задухи, інтоксикації, перфорації або непрохідності шлунково-кишкового тракту.

У ході зустрічі суб’єкти господарювання отримали кваліфіковані відповіді від фахівців Держпродспоживслужби на свої запитання стосовно заявлених тем.

Нагадуємо, що отримати роз’яснення вимог законодавства щодо захисту прав споживача можна, звернувшись до Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, буд. 20-А, каб.706,  або,  зателефонувавши за номером телефону:  (+38061)239-73-17.

Приєднуйтесь до Telegram-каналу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: https://t.me/gudpsszp


ВІДЕОСЮЖЕТИ