16 лютого 2024
Відповідно до п.2 ч.1 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів», у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків, споживач має право вимагати безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк.
Вимоги споживача про безоплатне усунення недоліків товару, пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення, або за згодою сторін в інший строк.
Зверніть увагу, що припискою «або за згодою сторін в інший строк» користуються і продавці і Сервісні центри. Тому у квитанції чи акті про прийняття товару на гарантійний ремонт дрібним шрифтом внизу може бути приписка, що максимальний термін проведення гарантійного ремонту може перевищувати встановлений законодавством термін і становити місяць-два-три і навіть через декілька місяців після відміни воєнного стану. Якщо споживач підпише такий документ, це означає, що він добровільно погоджуєтеся з таким терміном. Тому, якщо вам вручають квитанцію, в якій вказано термін проведення ремонтних робіт по гарантії більш ніж 14 календарних днів, Ви маєте право не підписувати її і вимагати провести гарантійний ремонт протягом 14 днів.
Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача про безоплатне усунення недоліків товару) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача,) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів.
Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. № 172 "Про реалізацію окремих положень Закону України "Про захист прав споживачів".
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Істотний недолік це недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Вимоги споживача, передбачені цією статтею, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.
У разі відмови продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача) в задоволенні вимоги споживача про безоплатне усунення недоліку товару з причини порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання і незгоди споживача з даним висновком, для визначення причини втрати якості продукції продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Не забудьте перевірити товар, який був на ремонті. Сервісний центр або продавець повинен продемонструвати роботу техніки. І пам’ятайте, що гарантійний термін вашої техніки збільшується на час перебування продукції в ремонті.
Знайте свої права і завжди вимагайте продавців і майстрів дотримуватися закону.
У разі порушення Ваших прав суб’єктами господарювання, Ви можете написати звернення до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області. В зверненні просимо зазначити інформацію про найменування суб’єкта господарювання (ФОП, ТОВ, ПП тощо), яким порушено вимоги законодавства та адресу здійснення ним господарської діяльності; опишіть порушення; додайте копію гарантійного талону на товар, копію документа, що засвідчує факт придбання товару, копію звернення до продавця та відповіді на нього (за наявності).
Нагадуємо, що у Головному управлінні Держпродспоживслужби в Запорізькій області діє Консультаційний центр управління захисту споживачів та контролю за регульованими цінами (тел. 061-239-73-27), в якому громадяни можуть отримати консультації у сферах захисту споживачів, ринкового та метрологічного нагляду, реклами, антитютюнового законодавства, державного регулювання цін на соціально значущі товари та інших.
Приєднуйтесь до Telegram-каналу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: https://t.me/gudpsszp