22 жовтня 2018
Раціональний режим дня дітей та підлітків мусить відповідати основним гігієнічним вимогам. Раціональний режим дня зумовлює формування динамічного стереотипу і, таким чином, сприяє оптимальному функціонуванню фізіологічних систем організму дитини.
Оптимальний режим дня сприяє нормальному росту і розвитку дітей та підлітків, збереженню та зміцненню їх здоров’я, підтриманню високої працездатності, створює умови для підвищення мотивації до навчальної діяльності. До основних компонентів режиму дня дітей та підлітків належать такі:
У режимі дня враховується також час для вільних занять за власним вибором (спорт, заняття музикою, малювання тощо).
Роль кожного компонента режиму дня, його зміст, тривалість змінюються у різних вікових групах. Усі види діяльності та відпочинку, які входять до режиму дня, повинні відповідати анатомо-фізіологічним особливостям та можливостям окремих вікових груп дітей та підлітків, а також стану їх здоров’я.
Важливим компонентом є сон. Під час сну відбувається функціональне відновлення фізіологічних систем організму. Тривалість сну, необхідна для цього, залежить передусім від рівня розвитку центральної нервової системи дітей того чи іншого віку.
Особливе значення у режимі дня дітей та підлітків надається активному відпочинку на відкритому повітрі, який зумовлює активізацію процесів обміну, позитивно впливає на процеси
росту і розвитку, сприяє відновленню функціонального стану організму, профілактиці гіподинамії.
При побудові добового режиму школярів враховують, що основним видом діяльності є навчальна (у школі та вдома).
Виходячи з того, що навчальні заняття є одним із основних видів діяльності, а також враховуючи їх тривалість, вони є формуючим здоров’я чинником повсякденного життя дитини. Оптимальна організація навчання не лише дає змогу отримати необхідні знання, уміння та навички, а й надає можливість зберегти здоров’я дітей.
Гігієнічні вимоги при організації навчально-виховного процесу в школі стосуються передусім уроку як структурної одиниці навчання та побудови шкільного розкладу. З метою збереження працездатності дітей та попередження розвитку перевтоми регламентується тривалість уроків та перерв нормативно-правовими документами.
Навчальне навантаження розглядається гігієністами як один із основних чинників ризику для здоров’я дітей та підлітків під час навчання у школі. Крім змін рівня працездатності, надмірне навчальне навантаження перешкоджає також реалізації вікової біологічної потреби школярів у сні, перебуванні на повітрі, руховій активності.
У Запорізькій області розпочали роботу у новому 2018/19 навчальному році 1047 навчально-виховних закладів, із них: 419 дошкільних, 569 загальноосвітніх та 59 вищих навчальних І-ІІ ступеня акредитації.
Спеціалістами територіальних органів Держпродспоживслужби в Запорізькій області розглянуто та надана гігієнічна оцінка 420 режимам роботи та 518 навчально-трудовим навантаженням.
Проте, до теперішнього часу не у всіх закладах погоджені режими роботи та навчально-трудове навантаження.
Так в м. Запоріжжя із 124 погоджено режимів та розкладів 41, у Василівському, Гуляйпільському, Токмацькому районах режими роботи або на розгляді, або частково не представлені на розгляд. В Приморському районі для гігієнічної оцінки та погодження не надані розклади уроків 10 ЗОШ, а у 13 закладах навчально-трудове навантаження не відповідає вимогам.
.