• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору

03 липня 2023

З перших вуст: як захистити свої права

Головне управлінняДержпродспоживслужбив Запорізькій області

До Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області у першому півріччі 2023 року  надійшло 494 письмових та усних звернень від громадян. 

Найчастіше у своїх зверненнях громадяни порушували питання щодо недотримання суб’єктами господарювання вимог чинного законодавства у сфері захисту прав споживачів. Зокрема, споживачі скаржилися на відмову у поверненні товару або коштів за неякісний товар, в тому числі, придбаний через інтернет;   відмову у гарантійному ремонті техніки; наданння житлово-комунальних  послуг та інше.

Роз’яснення  на найбільш актуальні питання, які турбують споживачів, надає в.о. першого заступника начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Людмила Данилова.

Споживач замовив в інтернет-магазині мікрохвильову піч. Під час отримання техніки у  відділенні «Нової пошти» дефектів виявлено не було.  Однак, через декілька тижнів користування були виявлені недоліки – мікрохвильова піч не відключалася. Куди необхідно звернутися споживачу стосовно усунення недоліків?

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті, пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

Вимоги споживача, передбачені цією статтею, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.

Таким чином, споживачу необхідно звернутися до продавця або авторизованого сервісного центру для усунення недоліків роботи мікрохвильової печі.

Жінка придбала доньці  взуття на сезонному розпродажі, але воно їй не підійшло?

Продавець відмовляє у обміні або поверненні коштів. Чи можливо обміняти чи повернути взуття, придбане на сезонному розпродажі?

Так можливо. Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Під час воєнного стану я залишився без роботи. У зв’язку з відсутністю коштів,  маю борг за електричну енергію Чи буде нараховуватися пеня за борг та чи можуть мені відключити світло в квартирі?

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 №206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється: - нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги; припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі. Постанова Уряду №206 застосовується з 24 лютого 2022 року.

Придбала спортивний костюм через інтернет-магазин. Але отримавши його, виявилося, що тканина костюму та розмір  не відповідає опису.   Як діяти, коли очікування  від товару та його фактичний вигляд  кардинально різняться з реальністю?

Вам необхідно повідомити продавця про те що він надіслав не той товар, який було замовлено та звернутися з вимогою про обмін на товар, який замовляли.

У разі відмови суб’єкта господарювання в обміні товару - зверніться до територіального управління Держпродспоживслужби  області за місцем знаходження суб'єкта господарювання, що здійснює інтернет-продажі, із зазначенням точної адреси.

Додатково повідомляємо, що перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації (ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів»):

- найменування продавця, його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;

-  основні характеристики продукції;

-  ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;

-  гарантійні зобов'язання;

-  інші умови поставки;

-  порядок розірвання договору/повернення товару.

Окрім того, радимо здійснювати оплату за товар при отриманні, після попереднього огляду.

Ми всією сім’єю виїхали за кордон з початку воєнного стану, чи потрібно платити за комунальні послуги, якими ми не користуємося?

Виїзд за межі України не звільняє громадян від сплати за надані комунальні послуги. Якщо у вашому будинку встановлені квартирні засоби обліку на світло, воду, газ, зрозуміло, що ви не платитимете за ці послуги за умови надання незмінних показів лічильника в терміни та способи, відповідно до умов договорів.

Чи правомірно продавець магазину відмовив у обміні м’якої дитячої іграшки?

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром. Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав зазначених у цій статті, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів», затверджено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).

До вказаного переліку входять дитячі м’які  іграшки.

Таким чином,  дитячі м’які  іграшки не підлягають обміну.

Шановні споживачі!

Якщо під час придбання товарів або отримання послуг ваші права було порушено, а самостійно вирішити питання ви не можете, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.

Телефон Консультаційного центру захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області:  061 228 04 53.

Приєднуйтесь до Telegram-каналу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: https://t.me/gudpsszp


ВІДЕОСЮЖЕТИ